Duurzaamheid
Ondanks dat ons hart blauw-geel is, dragen we een groene bril en proberen wij onze weg te vinden en een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. Hiernaast zijn persoonlijke ontwikkeling en het bieden van veiligheid voor onze klanten en medewerkers belangrijke speerpunten van ons MVO beleid.
We zijn nu bezig om de overstap naar elektrisch aangedreven voertuigen te vergemakkelijken. Je kunt bij steeds meer KwikFit vestigingen terecht voor onderhoud aan je elektrische auto. En vanaf 2022 zijn al onze vestigingen EV-gecertificeerd.
De keuzes die wij maken
CO2-neutrale garage
Duurzaam gebruik van hulpbronnen
In 2018 hebben wij onze eerste energie neutrale garage geopend aan De Heldinnenlaan in Utrecht. De vestiging is gebouwd volgens de nieuwste standaarden op het gebied van CO2-neutraal bouwen. Er is geen gasaansluiting meer nodig, omdat het pand wordt verwarmd met all-electric warmtepompen en vloerverwarming. De energie wordt opgewekt door maar liefst 180 zonnepanelen op het dak van het pand. Deze innovaties zorgen samen voor een CO2 reductie van ongeveer 21 ton per jaar.
Een andere slimme energiebesparing is de verlichting: de binnen- en buitenverlichting van het pand zijn uitgevoerd in LED verlichting met een hoge lichtstroom per watt. Ook is de verlichting, met uitzondering van de werkplaats en de receptie, geschakeld met bewegingsdetectoren. Het gebouw heeft het hoogst mogelijke energielabel ontvangen: A++++. Slechts enkele gebouwen in Nederland gaan nóg zuiniger met energie om.
De KwikFit wielenprocedure
Het beschermen van gezondheid en veiligheid
Veiligheid is een zorg van ons allemaal! Wanneer één of meerdere wielen van de auto worden gedemonteerd, waarborgen we de veiligheid van onze klanten door de wielenprocedure te volgen. Er worden 9 stappen gevolgd voor het demonteren en monteren van de wielen. Hierdoor is de kans op het losraken van de wielmoeren minimaal. Sinds de introductie van de wielenprocedure is het aantal incidenten met losse wielen met 80% gereduceerd. De extra inspanningen leveren wij graag om de veiligheid van onze klanten te kunnen waarborgen.
Begeleiding BBL-leerlingen
Persoonlijke ontwikkeling en training op de werkplek
Onze jeugd heeft de toekomst. En daarom stimuleren wij de werkgelegenheid onder jongeren. Wij begeleiden BBL-leerlingen naar een diploma en ondersteunen ze in hun loopbaan en ontwikkeling. Als erkend leerbedrijf werken wij samen met alle ROC’s in Nederland die de BBL-opleiding (Beroepsbegeleidende Leerweg) autotechnicus niveau 2, 3 en 4 verzorgen. De leerlingen gaan het praktijkdeel van de BBL-opleiding volgen bij één van onze KwikFit vestigingen en krijgen bovendien nog extra praktijkonderwijs in de KwikFit Academy in Harderwijk. De begeleiding en ontwikkeling van de BBL-leerlingen wordt nauwgezet gevolgd door onze BBL-coördinator. Veel van deze BBL'ers gaan na het afronden van hun opleiding bij ons in vaste dienst.
Onze bandenmeetstraat en herinzet van banden
Duurzame consumptie
Een grote meerderheid van alle lease-auto’s rijdt tijdens de wintermaanden op winterbanden en in de zomermaanden worden deze banden gewisseld naar de zomerbanden. De bandenwissels die twee keer per jaar plaats vinden, zijn een grote logistieke operatie. De niet gebruikte bandenset gaat centraal bij ons in opslag. Maar voordat deze banden voor een aantal maanden in opslag gaan, wordt het bandenprofiel digitaal gemeten in onze Bandenmeetstraat. Zijn de banden versleten? Dan gaan ze niet meer in opslag, maar worden de banden direct afgevoerd. Hierdoor kunnen wij de kosten voor opslag besparen voor onze klanten.
Een nog veel grotere kostenbesparing halen wij uit de herinzet van banden. Wij gebruiken goede banden van auto’s die uit contract zijn, om versleten banden te vervangen. Op deze manier besparen wij niet alleen kosten, maar zorgen wij er ook voor dat banden optimaal gebruikt worden. In 2020 heeft KwikFit 19.977 banden her-ingezet. Dit aantal staat gelijk aan de jaarlijkse CO2 opname van 30.964 bomen.
De Bag-in-Box oliebar
Ontwikkeling en toegang tot technologie
Er was een tijd dat een garagebedrijf met twee verschillende soorten motorolie bijna alle automerken kon onderhouden. Tegenwoordig heeft iedere autofabrikant zijn eigen specificaties. Het gevolg is minder olie uit de bulk en meer uit plastic klein verpakking met negatieve impact op het milieu. Dit probleem hebben wij opgelost met de Bag-in-Box. De Bag-in-Box bestaat uit maar twee componenten, een duurzame FSC recyclebare kartonnen doos en een PE-plasticzak met tapkraan. Na gebruik gaat het karton bij het oud papier en alleen de recyclebare plastic zak gaat mee met het gevaarlijk afval en is 100% recyclebaar.
De ontwikkeling van de Bag-in-Box en Oliebar is een samenwerkingsverband tussen KwikFit, olieleverancier Den Hartog en verpakkingsexpert Smurfit Kappa. Vanaf de aanvang van het project in 2014 is het uitgangspunt geweest het concept vrij te geven voor de markt.
Het KwikFit Milieu Handboek
Voorkomen van milieuvervuiling
Met de introductie van het eerste Milieu Handboek in 1994 liep KwikFit ver voor. Niet alleen in de autobranche, maar ook op de overheid. Sindsdien is het Milieu Handboek een vaste waarde binnen onze organisatie. Hiermee hebben we alle zaken op het gebied van milieu management in onze vestigingen georganiseerd.
Door de jaren heen zijn er regelmatig onderwerpen en hoofdstukken aan het Milieu Handboek toegevoegd, want ondanks alle veranderingen in de afgelopen decennia, is onze ambitie nog steeds dezelfde!
Service waar je blij van wordt
Wij geloven er in dat wij als autoservice bedrijf echt het verschil kunnen maken voor onze klanten. Maar hoe kom je er achter dat je hier ook daadwerkelijk in bent geslaagd? Sinds 2011 vragen wij dat aan onze klanten en publiceren de beoordelingen van onze klanten samen met het klantcijfer. Zo kun je als klant op onze website de beoordeling per vestiging zien en hier eventueel je keuze op baseren. Deze manier van werken heeft er voor gezorgd dat iedere KwikFitter z’n best doet om een goed cijfer te halen. Wij verbeteren onze producten, coachen onze medewerkers, verbeteren onze systemen: alles in het teken van het verhogen van het klantcijfer. Het resultaat is dat het klantcijfer zich heeft ontwikkeld van een 7,8 in 2011 naar een 8,7 in 2020. Ieder jaar zetten wij het filiaal met het hoogste klantcijfer per provincie in het zonnetje. En KwikFit Meppel is in 2020 het klantvriendelijkste filiaal van Nederland.